Use of media resources as educational strategy for the training of community health agents in craniofacial anomalies

Main Article Content

Liliane Elise Souza Neves
Amanda Almeida Oliveira
Bruno Hipólito da Silva
Daniela Bezerra de Melo
Jeane Maria Lacerda de Araújo Couto
Nathalia Cristina Guimarães Barros
Manoela Almeida Santos da Figueira
Rui Manoel Pereira

Abstract

Objective: Check the use of media resources as a strategy for training of community health workers in craniofacial anomalies. Methods: We conducted a study of cross-sectional, descriptive, with quantitative approach in the Family Health Unit ( FHU ) Stars Floor, located in the city of Recife, with the ACS of the two teams of the ESF , for the period September 2015 to February 2016. Results: of the 11 ACS participating in the study 9 (92,7%) answered correctly agents evaluations inter modules, while 2 (18.2%) had median development to respond the same evaluations. In the evaluations inter modules, the distribution of correct answers throughout the training process was observed revealing a high rate of correct answers to question 204 (81.6%). When evaluating the data referring to the scores of teaching methodology questionnaire for each study score, it can be seen high rates of positive responses. Conclusion: The tele-education was an effective instructional tool for continuing education process of community health workers, since it enables the dynamic information exposure by providing the necessary knowledge of craniofacial anomalies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Liliane Elise Souza Neves, Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (IMIP) – Recife – Brasil.

Departamento de Fonoaudiologia, Ambulatório de Pediatria, Especialista em Saúde da Família.

Amanda Almeida Oliveira, Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (IMIP) – Recife – Brasil.

Departamento de Fonoaudiologia. Centro de Atenção aos Defeitos da Face do IMIP (CADEFI), Instituto de Medicina Integral Professor Fernando Figueira. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde - UFRGS.

Bruno Hipólito da Silva, Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (IMIP) – Recife – Brasil.

Núcleo de Telessaúde do Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (NTES/IMIP) – Recife – Brasil. Mestre em Educação para o Ensino na Área da Saúde. Instituto de Medicina Integral Professor Fernando Figueira, IMIP.

Daniela Bezerra de Melo, Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (IMIP) – Recife – Brasil.

Núcleo de Telessaúde do Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (NTES/IMIP) – Recife – Brasil. Doutorado em oceanografia, pela Universidade Federal de Pernambuco (2013). Instituto de Medicina Integral Professor Fernando Figueira, Núcleo de Telessaúde. Enfermeira. IMIP - Instituto Materno Infantil de Pernambuco.

Jeane Maria Lacerda de Araújo Couto, Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (IMIP) – Recife – Brasil.

Núcleo de Telessaúde do Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (NTES/IMIP) – Recife – Brasil. Especialista em Saúde publica e Saúde mental pela Fiocruz(Brasil). Universidade Federal de Pernambuco, Nucleo de Telesaude -NUTES.

Nathalia Cristina Guimarães Barros, Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (IMIP) – Recife – Brasil.

Núcleo de Telessaúde do Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (NTES/IMIP) – Recife – Brasil. Doutorado em oceanografia, pela Universidade Federal de Pernambuco (2013). Instituto de Medicina Integral Professor Fernando Figueira, Núcleo de Telessaúde. IMIP - Instituto Materno Infantil de Pernambuco.

Manoela Almeida Santos da Figueira, Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (IMIP) – Recife – Brasil.

Departamento de Odontologia. Doutorado em Odontologia (Clínica Integrada), na UFPE. Instituto de Medicina Integral Professor Fernando Figueira, Núcleo de Telessaúde. IMIP - Instituto Materno Infantil de Pernambuco.

Rui Manoel Pereira, Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (IMIP) – Recife – Brasil.

Departamento de Cirurgia Plástica. Cordenador do Centro de Atenção aos Defeitos da Face do IMIP (CADEFI) no Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira. Doutor em Clínica Cirúrgica pela Universidade de São Paulo -USP (2017). Instituto de Medicina Integral Professor Fernando Figueira, Núcleo de Telessaúde. IMIP - Instituto Materno Infantil de Pernambuco.